hétfő, november 29, 2010

A netszörfös (2. rész)

Tényleg másképp olvasunk, mint korábban? 

Az Internet nemcsak olvasási szokásainkat alakítja át, hanem gondolkodásunkat is – állítják egyes pszichológusok.

 
Néhányan odáig mennek, hogy a koncentráció és az elmélkedés nem lehetséges többé. Minél többet használjuk a webet, annál erősebben kell küzdeni, hogy képesek legyünk egy hosszabb írásra fókuszálni: szinte képtelenné válunk elolvasni és befogadni egy hosszabb cikket a neten vagy akár nyomtatott formában. Gyengül az elmélyült, megszakítás nélküli olvasás képessége, mely a hosszabb, nyomtatott média megértéséhez nélkülözhetetlen.

Az elmélyült olvasás, mely régen természetes volt, most küzdelemmé válik és egyre inkább felváltja a felületes átfutás. A University College London kutatói arra jutottak, hogy azok, akik csak átfutják a szövegeket egyik forrásról a másikra ugrálva, ritkán térnek vissza egy már meglátogatott forráshoz, és általában csak 1-2 oldalt olvasnak el mielőtt továbblépnének. Tanulmányuk szerint, mely az online keresési szokásokat vizsgálta, talán épp egy óriási változás közepén tartunk olvasásunk és gondolkodásunk tekintetében.

Az Interneten sokat szörfölők agyában aktívabbak a problémamegoldásért és a döntéshozásért felelős agyterületek, mint a nem internetezőkében. Ugyanakkor számos kutatás igazolja, hogy az internetes olvasás során az információbőség, az oldalakon elhelyezett linkek, hirdetések, képek és videók tömege nehezíti a bonyolult érvek megértését és megjegyzését. Még ha nem is kattintunk a hivatkozásokra vagy a videókra, agyunknak akkor is döntést kell hoznia arról, mi a teendő, így figyelmünk megoszlik. Minél több dologra kell figyelnünk, a rövid távú memóriából annál kevesebb ismeret kerül át a hosszú távú emlékezetbe.

Egy találó hasonlat: Míg korábban búvár voltam a szavak tengerében, most csak a felszínén hasítok, akár egy jet-skis.

Eddig sem volt okunk a nyugalomra, hisz a PISA felmérések kimutatták, hogy Magyarországon a 15 éves korosztály mintegy 20%-a súlyos olvasási és matematikai nehézségekkel küzd, amit a 2006-os vizsgálat is megerősített. A magyar tanulók matematikából a nemzetközi átlag alatt teljesítenek, szövegértés terén pedig a fejlett országok listájának alsó harmadában végeztek.
(Vajon az új technika és az olvasási szokások megváltozása is hozzájárult ehhez, netán ront ezen a helyzetképen? )

Hatékonyság és azonnaliság mindenekfelett - ez jellemzi tájékozódási stílusunkat a neten. A türelmetlenségre és kényelmességre jó példa kamaszkorú húgom esete, aki ha elakad a francia leckéjében, először vagy megkérdez engem, vagy a neten keres rá a problémára. Nyelvkönyv, szótár használata csak ezután jöhet nála szóba. Így tanulnak és tájékozódnak a mai fiatalok.

És hogy tovább bonyolítsam a kérdést: mit fog ezzel kezdeni a tanár? Mit és hogyan fogunk így tanítani? Lehet, hogy egyszer csak használhatatlanná válnak a mai tankönyvek és eltűnnek a kötelező olvasmányok, mert értelmezhetetlenné válnak? Vagy átalakulnak és interaktívvá válnak?

Egy biztos: még nagyon kevés információ áll rendelkezésünkre, hosszabb neurológiai és pszichológiai kísérletek eredményeire van szükség, hogy pontos képet kaphassunk arról, hogyan is hat az Internet az észlelésre.

Véleményem szerint a hangsúlynak mindenképp a tudatosságon kell lennie, a tudatos szörfölésen (már ha létezhet ilyesmi) és internethasználaton. Erre kell megtanítani a diákokat, és arra, hogy könyvet olvasni azért jó! (vö. A budapesti tanulók kétharmada nem olvas könyvet (KSH, 2002))


Elnézést, ha kicsit sok lett a kérdőjel ebben a posztban (holott válaszokat kellett volna adnom), és  az is lehet, hogy jócskán előreugrottam az időben.
 
Nagyon kíváncsi vagyok, hogy Ti mit gondoltok ezekről a kérdésekről! Bátran kommenteljetek!


Áttekintett források:


4 megjegyzés:

Frobben írta...

Nos azt gondolom a jó kérdések bizonyos esetekben jobbak a válaszoknál, tehát csak kérdezz bátran! :)
Nagyon érdekes, amit a húgod kapcsán írtál és ha jól értelmezem az információszerzés sorrendje (egy oktatási probléma kapcsán) nála a következő:
1. testvér
2. internet
3. tankönyv (szótár)
azt ugyan nem írtad, de gondolom valahol ezután következik a sorrendben a tanár.
Az olvasási szokások kapcsán sokat lehetne vitatkozni, de véleményem szerint itt nem a számítógép és az Internet az elsődleges "ellenség".

judit írta...

Hihetetlenül jók a gondolataid... s alighanem sokakat elgondolkodtatnak. Köztük engem is. Sajnos a megoldást sem én (s alighanem mások sem) tudják még pontosan. Ettől még nem gondolom, hogy az ún. netgeneráció rosszabb volna. Alighanem még csak nem is mások, talán csak sokkal több információ zúdul rájuk, mint anno ránk. Ember legyen a talpán, aki eligazodik...

judit írta...

Esetleg - ha kíváncsi vagy a blogomra, melyben magam is feszegetek ilyesféle problémákat, akkor jelentkezz:-)

Nóra írta...

Kedves Judit!
Köszönöm, hogy megosztottad velem gondolataidat és a kedves szavakat is!
Tetszenek a bejegyzéseid, már követlek is :)

Megjegyzés küldése