hétfő, december 20, 2010

Web 2.0 az oktatásban

A web 2.0 alkalmazások lehetővé teszik a valós idejű tudásmegosztást, a kérdezést, válaszolást, a közös gondolkodást. Ezt kihasználva úgy gondolom, hogy például egy csoportmunka keretében kidolgozandó, közösen beadott projektmunka elkészítéséhez kiválóan fel tudnám használni a web 2.0-s eszközöket.

Feladat: Gyógyturizmus tantárgyból spa, wellness témakörében 3-4 fős csoportokban egy projektmunka elkészítése, beadása, végül rövid prezentálása a többiek számára.

Pedagógiai célok:
  • Az online, interneten keresztüli együttműködés fejlesztése
  • A csoportmunka elősegítése
  • Digitális kompetenciák fejlesztése
  • Az internet oktatási célú felhasználására sarkallni a diákokat
  • Web alapú kreatív tevékenység fejlesztése

Webkettes kellékeink:

  • Kollaboratív gondolattérkép készítése MindMeister-rel vagy Mind42-vel: 
A Mind42 - Douglas Adams „ajánlásával” - lehetőséget biztosít az online együttműködésre csakúgy, mint a MindMeister. Annyival tud talán kevesebbet ez az alkalmazás a MindMeister-nél, hogy itt nincs lehetőségünk az egyes elemek közötti további kapcsolati viszonyok jelölésére. A csomópontokhoz itt is tehetünk megjegyzéseket, kis digitális cetliket, szimbólumokat és hivatkozásokat.
A projekt megvalósítása egy online ötletbörzével kezdődik: a téma közös átbeszélésével a részfeladatok, résztémák áttekintésével, kiosztásával.

  • Az online együttműködés Skype segítségével valósulhatna meg:
„A Skype küldetése egy egyszerű, megbízható és barátságos kommunikációs rendszer létrehozása. Jó lehetőséget biztosít a kapcsolattartásra barátok, családok, kollégák között, minden eddiginél egyszerűbb módon és jobb hangminőségben” – Wikipédia. A program letöltése után egy fejhallgató-mikrofon segítségével a diákok felhívhatják egymást az interneten keresztül.
Szolgáltatásai: a felhasználók közötti beszélgetés, azonnali üzenetváltásra (IM), azonnali üzenet multi-chat, akár 100 felhasználó között egyszerre, konferencia beszélgetés legfeljebb 5 felhasználó között, fájlküldési lehetőség, videokonferencia.

  • A gondolattérkép felrajzolása után a munka egy megosztott Google dokumentumban folyik, amibe a tanár is bele tud nézni, így nyomon tudja követni, hogy hogyan halad a projekt, és segíteni is tudja azt.

 
Goolge Docs in Plain English - YouTube

A tanár feladata a csoportok folyamatos nyomon követése, a diákok támogatása, motiválása. Előzőleg fel kell mérni a diákok körében az internettel való ellátottságot, valamint azt is, hogy adottak-e olyan eszközök, mint például a mikrofon. (Ha nincsen, akkor az interneten folytatott telefonbeszélgetést felválthatja a chat, MSN – Windows Live Messenger is.)

Ugyanakkor felmerülhet a kérdés, hogy miért bonyolítsuk túl a kommunikációt az internet bevonásával, hiszen a diákok az iskolában, vagy órák után is megbeszélhetnék a feladatot. Erre a válasz az, hogy a diákok így gyakorolhatják a technikai eszközökkel támogatott kollaborációt. A tanár pedig így talán jobban tudja követni, hogy ki mivel járul hozzá pontosan a közös projektmunka elkészültéhez, és az online gondolattérkép felrajzolása is egyszerűbb, hatékonyabb a papíron készülő változatnál.

1 megjegyzés:

feketehajni írta...

S ahogy a tesztnél is írtad, angolosok előnyben..viszont az utolsó gondolatod - bizony bennem is megfogalmazódott, s néha úgy érzem nem az internetes, hanem éppen a természetes - vagy mára inkább klasszikus jelzővel azonosítható kommunikációt kellene tanítanunk...De távol áll tőlem, hogy ezért az internetet okoljam.

Megjegyzés küldése